Off topic - Jack Daniel

 

Jag kan omöjligt ensam vara hemligt förälskad i den obeskrivliga Jack Daniels-glacen på Fridays. Efter en del letande hittade jag ett recept på den. Till min stora lycka! Ikväll serverades den tillsammans med kycklingfilé och baconlindad potatis på Ringvägen i Kungsör. Här får ni receptet. Tar tid. Men är värt mödan :)

Jack Daniels Glaze

1 hel vitlök
1 msk olivolja
1,6 dl vatten
2,35 dl ananasjuice (köpte krossad ananas och lät jouicen ifrån den rinna av)
0,6 dl teriyakisås
1 msk soja
3,15 dl farinsocker
3 msk. citronjuice
3 msk finhackad silverlök
1 msk Jack Daniels Whiskey
1 msk krossad ananas
¼ tsk cayennepeppar


Skär av toppen av vitlöken. Alltså som ni ser på bilden mitt på så att klytorna klyvs. Skala den men lämna så pass att löken håller ihop. Ställ den i en liten ugnsfastform och häll över olivolja. Baka en timme i 160 graders ugnsvärme. Låt den sedan svalna. Den är nu mjuk i konsistensen så att klyftorna är lätta att få ut ur skalet.


Koka upp vatten, ananasjuice, teriyakisås, soja och farinsocker på medelstark värme. Sänk sedan värmen och låt det sjuda. Kläm ut den rostade vitlöken och vispa ner 2 msk av vitlöksmassan samt resterande ingredienser i kastrullen.


Låt glazen sjuda 40-50 minuter eller till dess den reducerats till hälften och påminner om sirap till konsistensen. Låt svalna lite innan servering :)


Passar mycket bra till kött, kyckling eller kanske lax...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0