Day 07 – Your best friend

Jag har i mitt huvud utvecklat någon slags trovärdighetsskala. Jag ska försöka förklara den så får ni berätta om ni har en ungefär likadan. Alla jag träffar sorterar jag medvetet, eller omedvetet, in i skalan efter hur mycket jag litar på vad de säger. Olika människor kan ha olika hög trovärdhetsskala inom olika kategorier av "kunskap" eller erfarenheter. Skalan handlar på något sätt om hur mycket av den där kända nypan med salt jag sköljer ner det någon säger med.
Beroende på hur människor ligger i min trovärdighetsskala ifrågasätter jag dem på olika sätt. Om vi säger att skalan är mellan 1 och 20 och jag pratar med någon som ligger på en etta i min trovärdighetsskala, alltså jag litar inte särskilt mycket på att det de säger är sant, så ifrågasätter jag inte alls lika mycket. Jag låter dem hållas med sitt skrytande (eller vad det nu handlar om) och tänker i mitt stilla sinne att jag vet att inte ens hälfen är sant. Det är ingen idé att jag säger det till dem. De skulle ändå inte förstå.
Det kluriga här är att detsamma gäller de som ligger på topp i min trovärdighetsskala, alltså omkring 20. Jag ifrågasätter sällan vad de säger utan jag har liksom lärt mig att blint kunna lita på dem. Jag skulle låta dem leda mig genom ett rum med minor med förbundna ögon. Många av de som hamnar i den här kategorin är de som jag känt längst i mitt liv. Många av de som man hittar här har oftast också samma höga trovärdighet i flera av mina "kategorier".
Sen är det ju som jag nämnde tidigare så att olika människor har olika stor trovärdighet i olika ämnen. En människa kan jag ju lita helt på i ett ämne, men inte alls på i ett annat.

Ni undrar säkert varför jag babblar om det här och det kan man undra.


Jag vill komma till rubriken på inlägget. Min bästa vän. Min bästa vän är precis en sån där 20:a. Ni vet en sån jag skulle låta mig ledas av genom ett minfält frivilligt. En som som jag litar på utan att ifrågasätta. Och fan vad glad jag är att det finns såna människor! Den tjejen har känt mig sen jag var en liten tös som spelade kula och byggde kojor. Hon var med mig i perioden så jag missbrukade hårglitterspray och lyssnade på Aqua. Hon är mig lika nära nu som då och jag älskar henne för det. Hon är så fantastisk och klok så att jag inte tvivlar på henne förrän hon säger att det finns sälar i Stockholms skärgård ;) Jag ger mig med glädje! Det finns sälar i Stockholms skärgård. 




ps. ni andra kommer aldrig få reda på var ni ligger i trovärdighetsskalan.ds

Kommentarer
Postat av: Karin

<3 <3 världens bästa!

2011-03-18 @ 09:45:06
URL: http://incredibleheebiejeebies.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0